Het is zomaar gebeurd: ijzelvorming. Er is geen houden meer aan. Je verliest de grip op de weg en voordat je het beseft sta je stil tegen de vangrail. Met, in het meest gunstige geval, alleen blikschade…. Dan gaat het hele circus lopen. Van 112 tot aan de sleepdienst die samen zorgen dat jij en je auto thuis worden gebracht. Expertise wordt ingeschakeld door je adviseur die het verdere papierwerk voor zijn rekening neemt. Klaar ben je dan, zou je denken….. simpel toch?
Blik op de groene kaart
Helaas kan onschuldige blikschade een staartje hebben als je niet eerst controleert of je je auto wel bij jouw vertrouwde garage kunt laten repareren bijvoorbeeld. Om de premie scherp geprijsd te houden maken verzekeraars steeds meer afspraken met herstelbedrijven en worden de reparaties niet bij alle garages vergoed. Schadesturing heet dat in verzekeringsland. Een blik op de groene kaart is vaak voldoende om te zien of er sprake is van reparatie bij aangesloten bedrijven. Doe je dat niet dan kan jouw ‘verzekerde’ schade een onverwacht kostbare wending krijgen. Een flink hoger eigen risico of in sommige gevallen zelfs geen uitkering.
Een schade claimen is niet altijd slim
Maar ik ben toch verzekerd? Klopt. Toch is het soms slimmer om een kleine schade voor eigen rekening te nemen. Je adviseur helpt je graag bij het uitrekenen van de gevolgen. Die zijn namelijk afhankelijk van je persoonlijke situatie. Daarna kun je zelf een keuze maken. Wel of niet claimen? That’s the question.
Laat de korting niet tussen uw vingers wegslippen
Wist u trouwens dat u vaak tot een jaar na het sluiten van het schadedossier nog uw schade kunt terugbetalen en zo uw korting kunt laten herstellen? U leest het goed: 1 jaar na sluiting dossier, dus niet na de schadedatum! Dat kan weleens heel slim zijn als u een tweede schade heeft binnen die 12 maanden. Betaal alsnog de eerste (kleine) schade terug, claim de tweede (grote) schade en zorg er zo voor dat u niet in een korte tijd veel korting verliest of misschien zelfs in de malus komt. Gratis tip van uw adviseur. Op die manier “slipt” de korting niet tussen uw vingers weg…..