30 mei

Rij jij schadevrij?

Rij jij schadevrij?Hoeveel jaar rij jij al schadevrij? Voor wie het antwoord niet weet: de kans is groot dat je na je eerstvolgende schademelding nog 10 schadevrije jaren over hebt. Reden? Je laatste schade is waarschijnlijk vele jaren geleden, anders zou je het nog weten. Na 15 opgebouwde schadevrije jaren worden deze jaren afgetopt. Dus alles wat je erboven opbouwt, vervalt zodra je schade hebt gereden. En omdat je bij een schade 5 schadevrije jaren verliest, hou je er 10 over. Logisch. Maar is het ook eerlijk?

Het Verbond van Verzekeraars vindt van wel. Die heeft op 1 januari 2016 de schadevrijregels aangepast. Doel: een gemakkelijker en rechtvaardiger stelsel voor alle autobezitters. Het aantal schadevrije jaren bepaalt via de no-claimkorting de hoogte van de verzekeringspremie. De voorwaarden echter waren lang niet overal gelijk. Wat bijvoorbeeld als vandalen je auto beschadigen? Of als er slechts beperkte cascoschade is? In het eerste geval val je nu bij alle verzekeraars terug in schadevrije jaren, in het tweede geval juist niet. Geregeld is dus dat de verzekeraars het aantal schadevrije jaren volgens dezelfde tabel verhogen of verlagen. Dat betekent dat je bij elke verzekeraar steeds evenveel treden op de bonus/malusladder daalt. En stap je over naar een andere verzekeraar? De schadevrije jaren reizen met je mee.

Bron: Adfiz

25 mei

Wat te doen bij autoschade?

AutoschadeVan lakschade tot vandalisme en total loss: autoschade kent vele vormen. Soms is er zelfs sprake van persoonlijk letsel. Ongeacht het soort schade, met of zonder tegenpartij: financieel zijn er altijd gevolgen. Hoe ben je voorbereid en wat kan je doen?

 

Maak foto’s van de schade

In vrijwel alle gevallen geven foto’s goed bewijs van geleden schade. Of het nu gaat om bijvoorbeeld hagelschade of vandalisme: maak zoveel mogelijk foto’s en breng de schade in beeld. Noteer ook datum en tijdstip. Zo kan de verzekeraar controleren of er op het schademoment bijvoorbeeld een storm of hagelbui was.
 

Raadpleeg de polis

Of de geleden schade wel of niet verzekerd is, hangt af van de verzekeraar en het soort verzekering. Raadpleeg daarvoor de polisvoorwaarden en/of neem contact op met ons.

Controleer het schadebedrag

De verzekeraar beoordeelt de schade. Vaak gebeurt dit aan de hand van een begroting door een garagebedrijf. Eventueel komt een schade-expert op bezoek, afhankelijk van de aard en de grootte van de schade. Deze stelt dan het schadebedrag vast. Ben je het niet eens met het schadebedrag, dan kan je een contra-expert inschakelen. Hij of zij stelt een rapport op en bespreekt dit met de expert van het eerste rapport. Eventueel komt er een derde expert bij, wiens uitspraak bindend is.

Ongeval met gewonden? Bel 112

Ben je betrokken bij een auto-ongeluk en zijn er gewonden, bel dan onmiddellijk alarmnummer 112. De alarmdiensten zijn zo snel mogelijk ter plekke.

Ongeval met tegenpartij? Noteer of meld de schade direct

Is er een ongeval met een tegenpartij, vul het schadeformulier dan ter plaatse in. Maak liefst ook foto’s en kijk of er getuigen zijn: inzittenden of omstanders. Bij enkel materiële schade komt er meestal geen politie. Wil de tegenpartij niet meewerken, noteer dan zijn kenteken. Stuur het schadeformulier zo snel mogelijk in. Of gebruik de schade-app: mobielschademelden.nl.

Meld de schade uiteraard zo spoedig mogelijk bij ons kantoor.

Bron: Adfiz

11 mei

Onderschat verzuimkosten niet

ziekteverzuimWerkgevers onderschatten hun kosten voor ziekteverzuim, dit toont onderzoek van Baken Adviesgroep. Bijna driekwart van de ondervraagden schat deze kosten anderhalf keer te laag in. In plaats van gemiddeld 143 euro per dag – het bedrag dat de (361) ondervraagde directeuren, eigenaren, HR- en finance managers denken kwijt te zijn – kost een zieke werknemer gemiddeld 230 euro per dag. Vanwaar dit verschil?

Verzuimkosten zijn vooral direct zichtbaar. Werkgevers betalen ten minste 70 procent van het loon van hun zieke werknemer door, en dat voor een periode van twee jaar. De verzuimkosten per werknemer zijn echter zowel direct als indirect. Direct zijn bijvoorbeeld het uitgekeerde ziekengeld plus het vakantiegeld (8%) en de werkgeverslasten voor WW, WIA en ziektekostenverzekering (20%). Indirect zijn loonkosten zoals toeslagen, dertiende maand en pensioenpremie. Ook indirect zijn de kosten voor vervanging en begeleiding, arbodienst, re-integratie, administratieve verplichtingen, enzovoort. Uiteindelijk zijn deze en andere indirecte kosten bijna gelijk aan de directe kosten, wat de te lage inschatting verklaart.

Wil je meer inzicht in verzuimkosten? De verzuimkostencalculator van TNO kan een goed hulpmiddel zijn: www.verzuimkosten.nl.

Bron: Adfiz

25 apr

Kan de hypotheekrente omlaag?

HypotheekMet rentemiddeling kunnen een op de vijf woningbezitters hun maandlasten fors omlaag krijgen. Dat concludeert de Hypotheker na analyse van meer dan 300.000 hypotheken.

Dan moeten wel alle 27 geldverstrekkers in Nederland die rentemiddeling aanbieden. Nu doen maar zes partijen dit: Centraal Beheer, ING, Obvion, Regiobank, SNS Bank, Westland-Utrecht en Woonfonds Hypotheken. Meer geldverstrekkers hebben aangegeven rentemiddeling te willen aanbieden.

Je moet als huizenbezitter dan wel aan een aantal voorwaarden voldoen. Zo moet de hypotheek zijn afgesloten voor de aankoop van een woning, mag het geen spaarhypotheek zijn en loopt de rentevaste periode af over 24 maanden of meer.

Wil je weten of jij de juiste hypotheekrente betaalt? Neem dan gerust contact met ons op voor advies hierover.

Bron: Adfiz

20 apr

Hoe verzeker je je auto? Allrisk, beperkt casco of WA?

Hoe verzeker je je auto? Allrisk, beperkt casco of WA? Hoe moet je je auto verzekeren? Is dat alleen afhankelijk van de leeftijd, of komt er meer bij kijken? We geven inzicht in een paar veel voorkomende misverstanden, zodat je beter voorbereid je keuze kunt maken.

Misverstand: Volledig casco is altijd de beste keuze

De volledig casco autoverzekering, ook wel all-risk verzekering genaamd, is de meest uitgebreide autoverzekering. Deze verzekering vergoedt schade aan je auto, ook als je zelf de veroorzaker bent. Je bent bovendien verzekerd tegen vandalisme en diefstal. Er bestaan veel misverstanden over wanneer je kiest voor een all-risk verzekering. Een all-risk verzekering wordt bijvoorbeeld vaak afgesloten bij auto’s tot vijf jaar oud. Daarna is de waarde van je wagen zo gedaald dat het in sommige gevallen zonde is om te betalen voor all-risk.

Het is niet altijd verstandig om deze vuistregels te hanteren. Er is tegenwoordig zoveel maatwerk mogelijk. De premies komen niet meer uit een boekje, maar worden berekend op basis van heel wat variabelen, waardoor de premieverschillen tussen all-risk en WA soms kleiner zijn dan je zou verwachten. Als je een oude brik hebt kan de premie voor all-risk zo weinig hoger zijn dat het toch interessant is om daarmee alleen al ruitschade af te dekken.

Misverstand: nieuwwaarde regelingen zijn altijd 1 jaar

De nieuwwaarde regeling is de regeling waarbij de verzekeraars de nieuwwaarde van je auto uitkeren als je auto wordt gestolen of total loss wordt verklaard. Je leest vaak dat dit alleen voor het eerste jaar geldt. Dat klopt alleen niet. Je hebt ze in 1, 2 en 3 jaar en daar valt dus veel te kiezen. Je kunt ook aanvullende zaken als aanschafwaarde of vervangingswaarde kiezen naast dagwaarde. En dan is je auto opeens veel langer een allrisk verzekering waard dan de standaard 5 jaar die geopperd wordt.

Misverstand: Na 5 en 8 jaar moet je je verzekering downgraden

Als je auto 5 of 8 jaar oud is zou je je verzekering volgens prijsvergelijkers moeten downgraden. Maar wat als je je auto gefinancierd hebt en je rijdt hem total-loss met alleen een WA-verzekering? Dan blijf je met de volledige restschuld zitten. Of wat als je voor je werk afhankelijk bent van je auto en onvoldoende buffers hebt? Vaak is er bovendien bij een uitgebreidere dekking ook een vervangende auto-regeling, toch makkelijk als je de volgende dag gewoon op je werk verwacht wordt. Misschien op zichzelf onvoldoende reden om allrisk te houden, maar wel een reële overweging. Zeker bij beperkte premieverschillen.

Tot slot

Een autoverzekering is een product met veel keuzeopties. Bovendien moet je je onder andere afvragen waar je je auto voor gebruikt, hoe groot het probleem is als je geen auto hebt, en wie er in de auto rijden en meerijden. Daarnaast spelen bijvoorbeeld regio, type auto, leeftijd en jouw financiële middelen ook mee

Bron Adfiz

13 apr

Rob Smeink, adviseur van de maand april

Trots laten wij u weten dat Rob Smeink is verkozen tot de adviseur van de maand april bij BLG wonen! Lees hieronder het interview tussen BLG wonen en Rob Smeink:

foto rob smeinkRob Smeink (51): “Het kopen van een huis moet een feestje zijn. Alles moet goed voelen, van het begin tot het eind. Dat is mijn taak.”

“Ik vraag altijd heel duidelijk wat de klant verwacht van een hypotheekverstrekker. Zodra ik ernaar vraag, merk ik vaak dat er wel onderscheid gemaakt wordt. Kent de klant een bank, of niet? De klant moet zich prettig voelen bij de leverancier en bij mijn advies. Het kopen van een woning moet een positieve gebeurtenis zijn. Alles moet goed voelen, van het begin tot het eind. Niets mag daarbij uit de toon vallen. Ik zie het als mijn taak de klant zo weinig mogelijk te laten merken van eventuele hobbels die moeten worden genomen. Het moet een feestje zijn!”

Beste voor de klant

“Vaak heeft de klant wel een mening over een hypotheekverstrekker zodra je ernaar vraagt. Als het beste product wordt aangeboden door een bank waarmee de klant een slechte ervaring heeft gehad dan zoek ik uit wat de basis van die slechte ervaring is. Misschien kan ik dat nog ombuigen als ik die partij in mijn advies een hele goede optie vind. Er zijn altijd wel verschillende mogelijkheden. Je zit vrijwel nooit vast aan één bank of verzekeraar. Sommige banken hanteren bepaalde kortingsvoorwaarden waar ik geen groot voorstander van ben. Maar als dit voor de klant juist een hele goede optie is, waarom zou ik dan iets anders willen?”

Achtergrond

Na veel omzwervingen is Rob in 1990 begonnen als assurantieadviseur bij destijds Amev, nu ASR. “Ik heb daar 10 jaar gewerkt. In 1999 heb ik meegedaan aan een pilot binnen Amev (ASR) om verzelfstandiging van de adviseurs te bereiken. In samenwerking met hen ben ik per 1 januari 2000 voor mezelf begonnen. Hiervoor werden 25 adviseurs geselecteerd die hun portefeuilles konden overnemen. Het was geen gebonden overeenkomst. We waren helemaal vrij om te doen en laten wat we zelf wilden. In de jaren daarna heb ik altijd binding met ASR behouden. Ik heb groei doorgemaakt en tot en met 2006 diverse portefeuilles overgenomen. Dit heeft geresulteerd in een huidig klantenbestand van circa 3000 klanten waarvoor ik schade, leven, hypotheken en financieringen regel.”

Mijn advies

“Wanneer mij gevraagd wordt een advies uit te brengen, start ik met een uitgebreide inventarisatie. Daarbij wordt voornamelijk besproken wat de toekomstvisie van mijn klant is, wat zijn huidige situatie is, hoe zijn carrièreopbouw er op dit moment uitziet, of hij een kinderwens heeft en hoe hij in het leven staat. Vervolgens inventariseer ik wat zijn wensen zijn, wat hij graag nog zou willen en vooral ook wat hij wil blijven kunnen doen. Gaandeweg dit eerste gesprek kom ik heel veel te weten van de klant. Wat hem bezighoudt, wat zijn visie op bepaalde zaken is en hoeveel verstand van zaken hij op het vlak van financiën en verzekeringen heeft.”

Verder kijken

“Voor mij betekent de WoonDenken-visie echt verder kijken dan je neus lang is. Niet alleen in het leven van de klant en in mijn adviezen, maar ook in de manier van begeleiden. We weten allemaal wat de AFM voorschrijft, maar er is meer dan dat. Als adviseur onderscheid je je als je verder doordenkt, de klant aan de hand meeneemt en doorzoekt tot je de juiste oplossing hebt. Mensen krijgen bij mij een full service begeleiding. Bij aankoop van een huis krijgen zij ook de eerste belastingaangifte in het jaar erop. Ik begeleid hen van begin tot eind.”

In de toekomst kijken

“In mijn advies ga ik veel dieper in op de toekomstvisie en het -perspectief van een klant dan de AFM voorschrijft. Die geeft geen richtlijnen af voor het omgaan met situaties in de toekomst. Zo bekijk ik samen met mijn klant of we rekening moeten houden met gezinsuitbreiding en op welke termijn. Wat de gevolgen daarvan zijn op zijn inkomen. Gaat hij of zij minder of helemaal stoppen met werken? Ik ga ook dieper in op het soort werk dat hij doet. En stel hem de vraag of hij dat verwacht te blijven doen. Of dat hij plannen heeft om ooit voor zichzelf te beginnen. Of staat er misschien een hele andere carrièremove in de planning? Als zoiets aan de orde is, moet de klant de nodige flexibiliteit in zijn hypotheek hebben. Dat kan invloed hebben op zijn bestedingsruimte, op hele plaatje van pensionering, etc. Ik ga verder door op zaken en dat maakt mij tot de adviseur die ik ben.”

Realistisch blijven

“Je kan niet alles voorzien. Wat je niet kan voorzien, kan je ook niet in je advies verwerken. Ik spreek een termijn af met mijn klanten waarop ik opnieuw polshoogte neem. Die termijn ligt meestal ergens tussen de twee à drie jaar als er in de tussentijd niet eerder contact is geweest. Op dat moment inventariseer ik opnieuw hoe de situatie op dat moment is, of de klant zelf iets wil veranderen of aflossen en of hij nog tevreden is. Dit doe ik standaard iedere drie jaar bij al mijn klanten waarbij dit aan de orde is. Aandacht voor de klant en een persoonlijk moment voor hem om eventuele vragen te kunnen stellen. Tussendoor mag dit natuurlijk ook altijd. Daarvoor volgt geen rekening. Alleen als er daadwerkelijk iets moet gebeuren of worden veranderd, dan ontvangt de klant een rekening van ons.”

Klant is koning

“De klant bepaalt hoe ver we gaan in onze samenwerking en dienstverlening. Ik lever altijd voorstellen voor een goed schadeverzekeringspakket in mijn advies, maar ook overlijdensrisico, arbeidsongeschiktheid en werkeloosheid neem ik hierin mee. Uiteindelijk is het aan de klant om te besluiten wat hij wel en niet wil. Het liefste wil ik hem als totaalklant de deur uit laten gaan. Pensioenen regel ik niet, maar ik kijk wel naar de pensioensituatie indien dat aan de orde is. Dit is vooral het geval bij 40-plussers. Dan dient daarmee rekening te worden houden in de opbouw van de hypotheek en hang ik er ook zeker een advies aan. Zodat de klant weet hoe hij eventuele risico’s kan afdekken.”

Wie betaalt bepaalt

“Ik wil een goed en volledig advies uitbrengen. Dat wordt van mij gevraagd. Als ik puur en alleen een hypotheek zou leveren dan vind ik dat ik tekortschiet in mijn advisering. Daarom lever ik liever een totaaladvies. De klant kan dan altijd besluiten dingen niet te kiezen. Als de klant daarbij afwijkt van mijn advies, dan maken we daar afspraken over en zet ik deze op papier. Zo heb ik ooit iemand geadviseerd een woning niet te kopen, ondanks het feit dat hij zich deze wel kon veroorloven. Ik kende zijn bestedingspatroon en die woning paste daar gewoon niet in. Ik probeer altijd een advies te geven dat binnen iemands leven past.”

Aankoop en verkoop

“Mijn specialiteit is hypotheekadvies. Recent kan ik daar makelaardij aan toevoegen. Ik begeleid al jaren mensen bij de aankoop van hun huis en vraag daar niets extra voor. Het aankooptraject deed ik al en nu dus ook het verkooptraject. Ik beheer in Maarssen een nevenvestiging van een makelaardij in Utrecht waar ik de verkoop van huizen begeleid. Ik ben nog geen gecertificeerd makelaar, maar hoop dat binnen nu en anderhalf jaar wel te zijn zodat ik me kan aansluiten bij de brancheorganisatie, als VBO-makelaar.”

Open huis

“Het niveau van mijn financiële dienstverlening trek ik ook hierin door. Het beeld dat veel mensen hebben van een makelaar is vaak niet erg positief. Ik krijg vaak te horen dat ik niet aan dat beeld voldoe. Ik benader de klant, verkoper of aspirant-koper, net als bij mijn adviezen. Probeer hun vertrouwenspersoon te zijn en neem hen aan de hand mee. Ik geef veel persoonlijke aandacht en heb vaak contact. Zo weet de klant altijd wat er speelt. Dat schept rust en geeft vertrouwen. Bij de verkoop van een huis organiseer ik standaard een ‘open huis’. Dit geeft de klant meteen het gevoel dat ik vanaf het begin af aan mijn stinkende best voor hem doe.”

Meedenken

“Ik ben ervan overtuigd dat het aan de hand meenemen van je klant en je in hem verplaatsen het onderscheidend vermogen van een adviseur is. Je bent er voor hem. Laat merken dat je meedenkt, aan de klant maar ook aan de geldverstrekkers. Dan doe je het goed voor allebei. De partijen waar ik mee werk, zien zeer weinig offertes van mij niet doorgaan. Ik ben al op 99% van het traject voordat ik mijn aanvraag indien. Dat is voor iedereen prettig: de klant, de bank en voor mij!”

Smeink Assurantiën, Maarssen
T. 030 241 02 06
E. info@smeinkassurantien.nl
I. smeinkassurantien.nl

TIPS

– Weet waar je mee bezig bent. Maak nooit de fout dat je op je woord of, erger nog, op je advies moet terugkomen.
– Zorg dat je echt betrokken bent bij je klant. Een tevreden klant is je beste uithangbord. Mond-tot-mondreclame is de beste én goedkoopste reclame!

Bron: BLG Wonen

01 apr

14 praktische tips om de kans op diefstal, inbraak en ongelukken te verkleinen

Een auto is regelmatig het mikpunt van diefstal en inbraak. Ook kun je gemakkelijk betrokken raken bij een ongeluk. Met deze tips kun u er zelf iets aan doen om de kans op deze voorvallen te verkleinen.


Hoe verklein je de kans op inbraak en diefstal


TIP 1: Maak je auto onaantrekkelijk 
• Laat het kenteken in alle ramen etsen
• Voorzie je auto van een alarm en laat dit goed zichtbaar zijn
• Beveilig je auto met een startonderbreker

TIP 2: Laat je auto veilig achter
• Sluit je auto altijd af
• Controleer ook de achterramen en deuren
• Draai de wielen in de richting van de stoeprand en zet de auto op het stuurslot
• Haal altijd de sleutel uit het contact (en uit je auto) als je uitstapt
• Parkeer je auto op een plek die goed zichtbaar is
• Parkeer je auto niet in risico gebieden

TIP 3: Laat nooit waardevolle spullen achter
• Neem alle kostbaarheden mee
• Neem opladers en houders mee en veeg de afdrukken (zuignappen) van het navigatiesysteem van het raam
• Laat je auto met een geopend dashboardkastje achter, zodat zichtbaar is dat er geen waardevolle spullen in liggen
• Dek een lege laadruimte niet af

TIP 4: Let op je autosleutels
• Leg binnenshuis je sleutels niet zichtbaar neer
• Laat je sleutels in een openbare gelegenheid niet onbeheerd achter

TIP 5: Wees alert bij een particuliere koper
• Ga altijd mee met een proefrit stap tijdens de proefrit niet uit de auto
• Zorg dat je je sleutels terugkrijgt na de proefrit
• Geef je auto bij verkoop pas af wanneer deze is betaald, het kenteken is overgeschreven en je een officieel vrijwaringsbewijs hebt ontvangen


Hoe verklein je de kans op carjacking


TIP 1: Wees voorbereid
• Heb altijd een mobiele telefoon bij je voor calamiteiten
• Voorkom vaste vertrektijden en routes

TIP 2: Let op verdachte omstandigheden
• Let op personen die op korte afstand met je mee lopen en loop anders met een omtrekkende beweging naar je auto
• Controleer en observeer de omgeving rondom je auto
• Controleer de omgeving bij aankomst op je bestemming op een eventuele volger, rij anders een extra rondje
• Verzamel informatie bij verdachte omstandigheden: bijzondere kenmerken personen en het type, merk, kleur en kenteken van de achtervolgende auto

TIP 3: Je gedrag in de auto
• Probeer stilstand met de auto te voorkomen, laat deze zoveel mogelijk rollen
• Houd voldoende afstand als je stilstaat, zodat je weg kunt rijden bij calamiteiten
• Rijd in de stad altijd met vergrendelde portieren en gesloten ramen
• Open je auto als het mogelijk is via de centrale portiervergrendeling en vergrendel deze zodra je in de auto zit
• Parkeer je auto op een plek die goed zichtbaar is


Hoe verklein je de kans op een ongeluk


TIP 1: Laat je niet afleiden
• Gebruik in de auto geen mobiele telefoon
• Laat de radio zoals hij staat: verwissel geen cd en verzet de radiozender niet
• Eet niet in de auto
• Kijk niet achterom naar iets dat zich buiten voordoet
• Rijd niet onder invloed van alcohol en drugs of medicijnen met een nadelige invloed op de rijvaardigheid
• Richt je op het verkeer en niet op andere werkzaamheden, zoals make-up, scheren, iets zoeken in je tas
• Overschrijd de snelheidslimiet niet
• Houd je aan de verkeersregels
• Rijd niet agressief

TIP 2: Zorg voor regulier onderhoud
• Kleine beurt: minstens 1 keer per jaar of elke 10.000 km.
(motorolie verversen, oliefilter vervangen, remblokken controleren, bandenspanning controleren, onderkant wagen controleren, verlichting nakijken, koelwater van de radiator en ruitensproeivloeistof controleren (winter), oliepeil checken)
• Grote beurt: iedere 30.000 km.
(gelijk aan een kleine beurt, met als extra het vervangen van de lucht- en interieurfilter, bougies (benzine motoren) en brandstoffilter en een controle op de distributieriem, v-riemen, versnellingsbakolie, pon- en differentieel olie)
· Regelmatig controleren: lichten, bandenspanning en remverschil, eventuele roestvorming aan de carrosserie

TIP 3: Ga goed voorbereid op pad
◦ Geef je op voor een antislipcursus
◦ Houd rekening met slechte wegen


Hoe verklein je de kans om te water te raken en wat als het gebeurt


TIP 1: Bereid je preventief voor
• Oefen de ontsnappingsmethode, ook met je kinderen, eens op het droge
• Laat alle inzittenden bekend zijn met hoe je een autogordel moet losmaken
• Zorg voor een ‘life hammer’ in de auto, zowel voor- als achterin

TIP 2: Wees alert als je in de omgeving van water rijdt
• Vergrendel je auto nooit wanneer je langs water rijdt

TIP 3: Handel doordacht
• Voorkom paniek als je te water raakt
• Maak de autogordels los en ontsteek de verlichting
• Bereid de ontsnappingskans voor passagiers achterin voor
• Open de portierramen en een eventueel schuifdak om te kunnen ontsnappen
• Wacht bij een zinkende auto tot de portieren geheel onderwater zijn en er voldoende water in de auto is gestroomd
• Haal op het laatste moment diep adem om onderwater te kunnen handelen
• Ontgrendel de portieren en duw deze met constante kracht open
• Laat eventuele kinderen eerst ontsnappen door de geopende portieren
• Zorg dat de passagiers voorin eerst ontsnappen, zodat de passagiers achterin daarna meer ruimte hebben om de auto te kunnen verlaten.


Het voorkomen van diefstal, inbraak of een ongeluk is uiteraard altijd beter dan genezen. Zorg dat je deze risico’s verkleint door preventief te handelen en laat je eens adviseren over de mogelijkheden om je risico’s ook via een verzekering goed te dekken.

Bron: Adfiz

16 mrt

Wat komt er fiscaal gezien kijken bij een eigen woning

Fiscaal bij eigen woningHoud rekening met verschillende fiscale zaken

Als je een eigen woning hebt, komt er fiscaal gezien meer bij kijken dan bij een huurwoning. Waar moet je allemaal rekening mee houden:

De (hypotheek)renteaftrek

De rente van een lening mag je maximaal 30 jaar aftrekken. Op 1 januari 2013 zijn de regels voor de renteaftrek van de eigenwoningschuld (hypotheekrenteaftrek) veranderd. Rente voor een nieuwe lening is alleen nog aftrekbaar bij een lineaire of annuïteitenhypotheek.

De eenmalige aftrekbare kosten

In het jaar dat je een woning koopt, mag je een aantal financieringskosten eenmalig aftrekken. Het gaat hierbij om kosten die te maken hebben met het afsluiten van je hypotheek:
◦ Advies- en/of bemiddelingskosten voor de lening
◦ notariskosten en kadastrale rechten voor de hypotheekakte, inclusief btw
◦ taxatiekosten
◦ kosten van de aanvraag van een Nationale Hypotheek Garantie

Kosten die je niet kunt aftrekken als je een huis koopt of verbouwt zijn:
◦ makelaarskosten voor de aankoop van de woning
◦ overdrachtsbelasting en omzetbelasting
◦ notariskosten en kadastrale rechten voor de koopakte
◦ bouwrente over de periode vóór het afsluiten van de voorlopige koopovereenkomst
◦ kosten van onderhoud en verbouwing

Heb je een rijksmonumentenpand, dan gelden soms andere regels en mag je deze kosten onder bepaalde voorwaarden wel aftrekken.

TIP: Je kunt ervoor kiezen om zowel de eenmalig aftrekbare als de niet-aftrekbare eenmalige kosten mee te financieren in je hypotheek of lening. De rente hierover is dan aftrekbaar.

De overdrachtsbelasting

Overdrachtsbelasting betaal je als je een bestaande woning koopt. Het gaat om een bedrag van 2% van de koopsom en is onderdeel van de kosten koper. De overdrachtsbelasting komt bovenop de koopsom.

Het eigenwoningforfait

De hoogte van het eigenwoningforfait is vastgesteld op een percentage van de WOZ-waarde van je woning. Je moet dit bedrag optellen bij je inkomen. Hierdoor wordt je belastingvoordeel van de hypotheekrenteaftrek wat kleiner.

De vaste jaarlijkse kosten

Heb je een eigen woning, dan betaal je verschillende belastingen en heffingen. Aan je gemeente betaal je onroerendezaakbelasting (ozb), riool- en afvalstoffenheffing. Aan het waterschap betaal je waterschapslasten. De gemeente heeft veel vrijheid bij het vaststellen van de tarieven. Het kan dus goed zijn dat je in de ene gemeente meer betaalt dan in de andere. De belastingen en heffingen worden vaak gebaseerd op de WOZ-waarde van je woning.

Bron Adfiz

08 mrt

Het is weer tijd voor de aangifte inkomstenbelasting

belastingaangifteVan dinsdag 1 maart 2016 tot zondag 1 mei 2016 kun je weer aangifte doen voor de inkomstenbelasting. Zo’n acht miljoen mensen hebben hiertoe een uitnodiging gekregen. Het gaat om 6,8 miljoen particulieren en 1,2 miljoen ondernemers. Om de systemen van de belastingdienst niet te overbelasten, is de aangiftetermijn verruimd van 1 maand (plus 5 extra dagen) in 2015 tot 2 maanden nu. Uitstel aanvragen kan natuurlijk ook. Denk dan wel aan de belastingrente.

Invuloefening?

Een grote klus hoeft het invullen niet te zijn. Met informatie van onder meer gemeenten, werkgevers, onderwijsinstellingen, banken en verzekeraars is voor 75% van alle belastingplichtigen de aangifte namelijk al zo goed als gedaan. Gegevens over inkomens, spaargeld, pensioenen en hypotheken zijn ingevuld. Aangifte kan digitaal, maar ook nog steeds op papier. Volgend jaar is dit anders, dan vervalt de papieren aangifte.

De belastingbibliotheek

De blauwe envelop gaat verdwijnen. Ter compensatie biedt de overheid hulp bij belastingaangifte – via de openbare bibliotheken. Het gaat specifiek om hulp aan mensen zonder computer of computerkennis. In 800 vestigingen en op 200 steunpunten kunnen zij straks terecht voor hulp bij de belastingaangifte of andere fiscale zaken. Een cursus ‘werken met de e-overheid’, bijvoorbeeld, geeft basisvaardigheden zoals inloggen met DigiD, je persoonlijke digitale code. Ook komen er op 150 locaties belastingspreekuren. Voor dit alles is voor de komende jaren 1,9 miljoen euro uitgetrokken.

Bron Adfiz

22 feb

5 tips bij (storm)schade

StormschadeStormschade kan aardig in de papieren lopen, zeker als je de verzekeringsprocedure niet goed volgt. Daarom gaven Adfiz in De Telegraaf vijf tips om die verzekering zo soepel mogelijk te laten verlopen.

1. Het eerste wat je doet als je schade ontdekt is deze zoveel mogelijk beperken. Ga na wat er precies is gebeurd, en kijk na of er geen verdere schade kan ontstaan. Mocht jouw verzekeraar erachter komen dat je dit onvoldoende hebt gedaan, dan kan die korten op jouw uitkering.

2. Breng de situatie in beeld: maak foto’s. Op deze manier versoepel je het verzekeringstraject. Noteer hierbij de datum en het tijdstip van de opgelopen schade. Het helpt natuurlijk als je ook foto’s kunt laten zien van voor het schade-incident. Het kan dan ook handig zijn om op voorhand al foto’s te maken van bijvoorbeeld jouw auto, tuinhek of dak.

3. Neem meteen contact op met Smeink Assurantiën. De verzekeringsmaatschappij kan een schadeexpert inschakelen om de reparatie te begroten. Volgens Wim Heeres, voorzitter bij Adfiz, de brancheorganisatie voor financieel adviseurs, is het zeker bij bedragen boven de €500 raadzaam om een expert in te schakelen. “Dan kan er nauwkeurig worden bekeken wat wel en niet aan schade is opgelopen, zodat misverstanden worden voorkomen.”

4. Schadeformulieren kunnen door u samen met Smeink Assurantiën worden ingevuld, maar u kunt het schadeformulier ook op onze website downloaden. Op deze manier kan je dit zelf via internet snel doorgeven.

5. Weet je het even niet meer; schakel ons in om je te helpen. Daar zijn we namelijk voor.

Bron: Adfiz en Telegraaf