Ga jij ook voor een elektrische fiets?

Voor het dagelijkse woon-werkverkeer of voor een heerlijke fietstocht op een zonnige weekenddag, veel mensen hebben tegenwoordig een elektrische fiets. In meerdere opzichten is het een ideale oplossing. Je staat niet meer in de file naar het werk, je bent sportief bezig en je geniet van de buitenlucht. 


Efficiënt en duurzaam

Het is niet gek dat elektrische fietsen steeds populairder worden. Het is vaak efficiënt in tijd, het is beter voor je gezondheid en bovendien is het ook een stuk goedkoper dan een auto. Stroom is weliswaar duur op dit moment, maar dat weegt niet op tegen brandstof voor auto’s. Ook is een elektrische fiets een duurzamere keuze. Natuurlijk heeft de productie van de fiets impact op het milieu en is stroom niet altijd groen, een elektrische fiets is nog altijd een duurzamere keuze dan een auto. 


Waar moet je op letten?

Voor een ultieme fietsbeleving is het belangrijk om een passende fiets te hebben. Dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Elektrische fietsen zijn er in allerlei soorten en maten. Ga jij op zoek naar een (nieuwe) elektrische fiets? Dan hebben wij een aantal handige tips voor je op een rij gezet. Zo kom je beslagen ten ijs. 


Het gebruik

Het is heel belangrijk om goed na te gaan waarvoor jij de fiets gaat gebruiken. Dat klinkt misschien als een open deur, maar hierdoor kun je al bepalen welke modellen in aanmerking komen en welke niet. Maak jij alleen korte ritjes naar de supermarkt of naar het werk, dan kies je sneller voor een stadsfiets. Ben jij meer van de lange tochten in de bossen, dan past een sportief model waarschijnlijk beter. 

De motor

De motor kan op drie verschillende plekken in de elektrische fiets zitten, aan de voorkant, in het midden of aan de achterkant. De verschillende motoren hebben ieder hun voor- en nadelen.

Een elektrische fiets met een voorwielmotor is vaak wat goedkoper, maar het nadeel is dat de trapondersteuning niet zo natuurlijk aanvoelt. Het kan aanvoelen alsof er aan de fiets getrokken wordt.

Een middenmotor voelt daarentegen al natuurlijker. De kracht komt direct op de trappers, wat bij een gewone fiets ook het geval is. Hoe harder je trapt, hoe meer ondersteuning je krijgt, dat is een fijne beleving. Het nadeel is dat een middenmotor storingsgevoelig is. Bovendien is deze variant duurder dan andere fietsen.

Een achterwielmotor voelt ook heel natuurlijk. Daarnaast stuurt een elektrische fiets met een achterwielmotor strakker en is de fiets vaak lichter dan andere modellen. Het nadeel is dat je de achterband vaak niet zelf kunt plakken of verwisselen. 

De remmen

Er zijn verschillende soorten remmen voor fietsen. Velgremmen en trommelremmen worden het meest op normale fietsen gebruikt. Ook de goedkopere varianten van e-bikes kunnen deze remmen hebben. Al maken fabrikanten steeds vaker gebruik van hydraulische schijfremmen voor elektrische fietsen. Die zijn over het algemeen betrouwbaarder en veiliger. 

De versnellingen

Naast verschillende remmen, zijn er ook verschillende soorten versnellingen. De naafversnelling is vrijwel onderhoudsvrij. De fiets heeft dan vaak maximaal acht versnellingen. Meer versnellingen kunnen handig zijn, zeker als je in heuvelachtig gebied fietst. Dan kom je uit bij de derailleurversnelling. Dit systeem is gevoeliger voor vocht en vuil. Daardoor is er vaak wat meer onderhoud nodig.

Daarnaast is de automatische versnelling in opmars. Dit systeem zoekt automatisch naar de optimale versnelling in een bepaalde situatie. 

De accu

Ook accu’s voor elektrische fietsen zijn in alle soorten en maten verkrijgbaar. De capaciteit van de accu verschilt per model. Maak je langere fietstochten, dan is een hogere capaciteit – bijvoorbeeld 700 Wattuur – handig. Leg je voornamelijk korte afstanden af en kun je tussendoor opladen, dan is een lagere capaciteit voldoende.

Je hebt vaste accu’s en uitneembare. Een uitneembare accu is handig omdat je het apparaat dan op elke gewenste plek kunt opladen. Bij een vaste accu moet je een oplaadpunt hebben in de buurt van je fiets, bijvoorbeeld in de schuur. Een losse accu is gevoeliger voor diefstal dan een vaste accu.

Ook de positie van de accu kan verschillen. Vaak zit de accu aan de achterkant van de fiets, bijvoorbeeld onder de bagagedrager. Er zijn ook modellen waar de accu in het midden van de fiets aan het frame vastzit. De accu is dan mooier weggewerkt en het gewicht ligt in het midden. Dat fietst vaak fijner. 

Fiets van de zaak

Steeds meer werkgevers kijken naar de mogelijkheden om medewerkers een elektrische fiets van de zaak aan te bieden. Zowel voor werkgevers als voor werknemers zijn er verschillende interessante voordelen.